Re: Politisk trackrecord för riksdagen.
Det är såhär jag tänkt mig det, och det är så det kodas just nu:
Admins ska kunna crawla en omröstning, han sätter ut namn på den, och kryssar i om frågan var "Väldigt ofrihetlig", "Ofrihetlig", "Frihetlig" eller "Väldigt Frihetlig".
Dom två extrema valen skall endast användas i extrema fall, som vid massavlyssning av ett helt folk eller en slopad skatt eller privatiserandet av systembolgat o.s.v.
Admin får också välja kategori vid crawlandet, exempel kan vara "Privatliv" eller "Ekonomi".
Detta för att det dels ska bli lättare att sortera och dels för att vissa är mer intresserade av dom ekonomiska aspekterna än privatlivet och tvärtom.
Det fungerar alltså som en ost, där vissa socialliberala går i fällan och riktar sig mer åt det libertarianska hållet.
Neutrala frågor har inget värde på våran tracker, och tar bara upp tid/plats, då inga neutrala frågor kan bedömas på ett vettigt sätt.
Det finns nog inte särskilt många neutrala frågor, om ens någon.
Riktlinjer för bedömning måste utvecklas. Det finns frågor där libertarianer går skiljda väger, en sådan fråga kan vara immaterialrätten eller abort, dessa frågor bör INTE klassas som neutrala då dom kan funka som råttfälla för pirater o.s.v.
Dessa frågor bör istället bedömas på en annan del av trackern, och utan frihetligt / ofrihetligt, utan kanske pro-x, anti-x, om ni förstår vad jag menar.
Riktlinjerna för bedömning bör skötas av en kommité, detta kan tyckas vara toppstyrning eller liknande, men jag är knappast toppen av Befriarna, och jag vill också påpeka att organisationen inom Befriarna är "Free for all", vilket betyder att man kan starta upp underprojekt med utvalda kommittéer o.s.v. (Ungefär som att: Bara för att det inte finns någon statlig sjukvård betyder det inte att det finns en privat sjukvård med chefer och kommittéer) Kommittéerna ska bedöma utifrån Libertariansk syn på politik och kan stödja sina bedömningar på Rothbard, Mises, Hayek, eller artiklar av erkända skribenter så som Lew Rockwell, Raimondo, DiLorenzo eller Ron Paul.
Vi bör helt enkelt göra bedömningar som bygger på misesinstitutet, jag vill inte ha bråk om bedömningarna, det viktiga är inte att det blir EXAKT det man själv står för, hell, Struck kallar sig för en Libertarian om jag inte minns fel, det viktiga är att vi har en standard. Den standarden blir misesinstitutet, det är superviktigt att vi håller oss till standarden, lika viktigt som att ha en tydlig definition av "Frihet".
Tillbaka till utformningen, här är några featurepunkter:
Arkiv över omröstningar, med sökfunktion o.s.v. (något finska riksdagens hemsida har!)
En sida för varje ledamot där man kan se hur han röstat, vad han har för FrihetsScore, hur hans FrihetsScore ser ut för olika kategorier. Ledamötssidorna bör ha plats för användarkommentarer om ledamöterna.
En sida för varje parti där man kan se partiets FrihetsScore, totalt, och i alla kategorier. Man ska också kunna se deras ledmöter, och deras mest frihetliga ledamot såväl som deras minst frihetliga ledamot.
Diskussionstådar för alla frågorna, där man som vanlig medlem kan ifrågasätta bedömningar eller bara diskutera frågan.
m.m.
Jag tänker mig en stor community helt enkelt, där libertarianer kan snacka svensk politik, med inriktning på riksdagen.
Inspiration är väl:
http://testfreaks.com,
Finska riksdagens omröstningsdatabas och lite annat smått och gott.
Allt detta är "Subject to change", men det är vad jag utvecklar just nu, och kommer trycka Befriarnas namn på sedan.
Någon som är duktig med Photoshop som vill hjälpa till senare? Jag är väl helt OK, men det finns mycket bättre.
Kanske någon vill hjälpa till med PHP:n, jag har koll, men det tar lite längre tid ensam, å andra sidan slipper jag missbruka kommentarer och kan vara lite liberalare i vad jag döper varibler, tabeller o.s.v.
Klockan är 04:00 (natt/morgon) så jag är lite trött, förlåt för det.